|
![]() |
![]() 5.6.2018 2018 FIA Main Event Santa Pod Kauden 2018 avauskilpailu ajettiin 25.-28.5. Englannin Santa Podissa. Talven aikana oli tapahtunut paljon niin radalla kuin tallissakin. Santa Pod oli päättänyt panostaa tähän kauteen todella paljon ja vanha asfalttipäällysteinen rata purettiin ja tilalle valettiin 400 metriä betonia. Sijoitus rataan kannatti sillä lähes joka luokassa ajettiin ennätyksiä ja katsomot pullistelivat täynnä drag racing fanaatikkoja. Eagle Racing lähti tähän kauteen uudella USA:sta hankitulla rungolla mikä saapui Englantiin pääsiäisen jälkeen. Kilpailun ensimmäiseen aika-ajopäivään lähdettiin tunnustellen sillä säännöt eivät salli täyttä lähtöä uudella autolla. Kaikki kuitenkin toimi hienosti niin päivän toiseen lähtöön voitiin jo lisätä paukkuja. Ja sillä kertaa osui. 3,904s ja 303mph osoitti, että panostus uuteen autoon kannatti. Ennätys parani 0,06s viime vuodesta ja heti ensimmäisenä päivänä. Kyseinen aika piti myös meidät lajittelun ykköstilalla ja launtaina ajetut 4,00s ja 3,97s olivat osoitus auton tasaisesta suorituskyvystä. Kilpailupäivän ensimmäisellä kierroksella vastaan asettui lajittelun kahdeksas Ruotsin Björn Mårtensson. Kertoimet tähän lähtöön olivat selvästi meidän puolella, mutta lajissa drag racing kaikki on mahdollista. Ja lähellä olikin ettei tästä lähdetty suoraan pakkaamaan tavaroita. Renkaiden lämmitys ei onnistunut halutulla tavalla ja se rasitti kytkintä liikaa ennen lähtöä. Tämä aiheutti sadan metrin kohdalla pahan rengasvärinän ja lähtö oli mennä pilalle. Aika 6,70s riitti kuitenkin voittoon. Semifinaali kierroksella vastaan tuli lajittelun neljäs ja moninkertainen Euroopan Mestari Anita Mäkelä. Varmaa oli siis että finaalissa ajaa suomalainen. Lähtö oli todella tiukka. Molemmat liikkeelle hyvillä reaktioilla Anita 0,102s Antti 0,108s. 60ft ajat 0,850s / 0,854s Antin hyväksi. Sadan metrin kohdalla Antti hieman edellä mutta ahtimen hihna katkeaa ja Anita ajaa voittoon komealla ajalla 3,908s / 310mph. Datan perusteella kaikki oli kunnossa ennen hihnan katkeamista. Saiko se kipeätä ensimmäisessä lähdössä, ehkä sitä voi spekuloida. Kilpailun voittoon ajoi lopulta Tanskan Stig Neergaard. Kauden avauksesta jäi semifinaalitappiosta huolimatta hieno fiilis. Uusi auto osoitti suorituskykynsä ja teami näytti taas ammattitaitonsa eikä moottoririkkoja tullut. Seuraavan kerran kisaamme jo kesäkuun kahdeksas päivä Ruotsin Tierp Arenalla. ![]() 21.9.2017 Euroopan mestaruus hopeaa! Kauden viimeinen osakilpailu ajettiin Englannin Santa Podissa 8.-10.9. Kausi alkoi toukokuussa samalta radalta mihin se tuli nyt syyskuussa päättymään. Tähän kauteen lähdettäessä tarkoitus oli ajaa vain ensimmäiset 3 osakilpailua, mutta hyvän menestyksen ja tiimin sekä yhteistyökumppaneiden panostuksen johdosta saimme kasaan koko EM-sarjan kuusi osakilpailua. Englannin syksy näytti meille sen kurjemman puolensa tällä kertaa. Perjantain aika-ajot jäi ajamatta kokonaan sateen vuoksi. Myös odotettu iltakierros hämärässä jouduttiin perumaan. Lauantaina päästiin kuitenkin radalle. Heti ensimmäisellä vedolla kärkiaika 4.08s / 470kmh oikeutti aika-ajon ensimmäiseen tilaan. Sunnuntain pudotusajojen ensimmäisellä kierroksella vastaan tuli Ruotsin Stefan Gunnarsson. Antille parempi reaktio viivalta, mutta lähes heti viivalta irtoamisen jälkeen myös pito irtosi rajulle rengasvärinälle. Kisa oli meidän osalta siinä. Jotain rengasvärinän voimasta kertoo se kun kardaaniakseli ja koko moottori irtosi kiinnityksistään. Incar kameran kuvasta huomaa myös ettei kuljettajakaan hetkeen tiennyt missä on. Kilpailuun lähdettäessä meillä oli vielä mahdollisuus voittaa mestaruus. Siihen oltaisiin tarvittu edelliskisan uusinta eli voitto. Sitä ei tällä kertaa tullut, mutta tuli jotakin suurta. Euroopan mestaruus hopeaa! Vuonna 2011 alkaneen Top Fuel uran paras saavutus. Seuraavana kautena taistellaan taas mestaruudesta. Iso kiitos suurelle tukijoukolle niin kisapaikalla kuin sen ulkopuolella! Kirjoituksia mediassa: Kymen Sanomat Turun Sanomat Drag Racing Europe EM-sarjan pistetilanne 6/6 1. Duncan Micallef 459 2. Antti Horto 375 3. Mikael Kågered 307 4. Stig Neergaard 306 5. Anita Mäkelä 301 6. Liam Jones 283 7. Jndia Erbacher 146 8. Stefan Gunnarsson 124 9. Timo Lehtimäki 81 10. Janne Ahonen 57 11. Maja Uditian 37 12. Urs Erbacher 36 13. Björn Mårtensson 12 ![]() 31.8.2017 Kultaa Ruotsista! EM-sarjan viides osakilpailu ajettiin Tukholman pohjoispuolella sijaitsevassa Tierpin kunnassa. Tämä oli toinen kauden kilpailuista kyseisellä radalla. Ensimmäisessä kilpailussa Antti ajoi hienosti toiseksi joten odotukset olivat taas korkealla. Kisaan oli ilmoittautunut 10 autoa, joten kilpailu 8 parhaan joukkoon sunnuntain pudotus-ajoihin oli kova. Perjantain lajittelu käynnistyi puolen päivän aikaan aurinkoisissa olosuhteissa. Lähtö onnistui hyvin ajan ollessa 4.15 mutta loppunopeus jäi alhaiseksi 386kmh. Syy tähän selvisi heti varikolla. Kaksi kiertokankea oli poikki ja moottori olisi vaihdettava. Olemme kärsineet moottorivaurion lähes jokaisessa kilpailussa ja tässä vaiheessa kautta varaosatilanne alkaa hiipumaan. Teimme rohkean päätöksen ja jätimme lajittelut tässä vaiheessa kesken. Moottoreiden hajoamiselle piti löytää syy ennen seuraavaa lähtöä. Perjantai ja lauantai menikin siinä, että tiimi kävi koko auton perusteellisesti läpi. Riskinotto tässä vaiheessa kannatti. Lajitteluaika riitti lopulta aika-ajon kuudenteen sijaan ja ensimmäisellä udotuskierroksella vastaan tuli Sveitsin Jndia Erbacher (Urs Erbacherin tytär), joka ajoi Hockenheimin kilpailussa toiseksi. Antti otti lähdön haltuun jo viivalta. Puolessa radassa eroa oli 0.15s ja maalissa ajat Antti 4.08s/454kmh Jndia 4.21s/448kmh. Tämä oli suuri helpotus tiimille, riskinotto kannatti. Semifinaalissa vastaan tuli lajilegenda Anita Mäkelä, joka oli ensimmäisellä kierroksella pudottanut sarjaa johtavan Duncan Micallefin. Anita lähti 0.0153 paremmilla reaktioilla viivalta, mutta Antti ajoi hetkessä etumatkan kiinni, johtaen puolessa välissä jo lähes kymmenyksellä. Tässä kohtaa Anitan dragster ohjautui yllättäen keskiviivan yli samalle kaistalle Antin kanssa. Vaaratilanne oli lähellä mutta onneksi törmäykseltä vältyttiin ja ajettiin viikonlopun paras aika 3.99s/482kmh. Finaalissa vastassa oli Micke Kågered, jolle oltiin juuri kärsitty tappio edellisessä kilpailussa. Lataus finaaliin oli suuri. Finaalilähtö oli Antin näytöstä lähdöstä maaliin. Paremmilla reaktioilla liikkeelle. Viikonlopun parhaat väliajat. Loppuaikaa huononsi hieman ahtimen remmin katkeaminen, mutta voitto tuli tyylillä. Tässä vielä finaalin numerot. Reaktio:0.0885s 60ft:0.850s 330ft:2.197s/301kmh 660ft:3.173s/413kmh 1000ft:3.998s/474kmh Yksi lajin hienoimmista tavoista tuli esille kun teimme huoltoa ennen finaalia. Liam Jones ja Duncan Micallef toivat tiiminsä meidän avuksi varmistaakseen, että TF#77 saadaan aikataulussa radalle. Vaikka kilpailemme samoista mestaruuspisteistä, kilpailu tapahtuu radalla. Varikolla autetaan toista loppuun saakka. Kauden päätöskilpailu ajetaan Englannin Santa Podissa 8. - 10.9. Taistelu mestaruudesta on vielä täysin auki. EM-sarjan pistetilanne 5/6 1. Duncan Micallef 385 2. Antti Horto 334 3. Stig Neergaard 273 4. Liam Jones 271 5. Mikael Kågered 253 6. Anita Mäkelä 222 7. Jndia Erbacher 111 8. Timo Lehtimäki 81 9. Stefan Gunnarsson 71 10. Janne Ahonen 57 11. Urs Erbacher 36 12. Björn Mårtensson 12 ![]() 23.8.2017 Nitrolympix 2017 Hockenheim EM-sarja palasi tauolta ja kauden neljäs kilpailu ajettiin Saksan Hockenheimin radalla. Tapahtuma on ainutlaatuinen mahtavan sijainnin ja lauantai-iltana järjestettävän Night Show ansiosta. Niin tänäkin vuonna. Siellä nähtiin mmm. rakettiautoja ja taitolentoa. Aika-ajot sujui meidän osalta nousujohteisesti. Pääsimme ajamaan kolme kierrosta ja aika parani koko ajan 4.29, 4.09, 4.07 joista paras aika oikeutti kolmannelle sijalle Liam Jonesin ja Stig Neergardin jälkeen. Viimeisessä lähdössä moottori vaurioitui pahasti ja jouduimme vaihtamaan sen sunnuntaille. Pudotuskaavion ensimmäisellä kierroksella vastaan tuli aika-ajon kuudes Micke Kågered. Auton ja radan suorituskyky oli tiedossa joten säätökin oli tehty kovaksi ja odotettavissa oli kolmen sekunnin aika. Lähtöviivalle mentäessä jokin meni pieleen. Moottorin tyhjäkäynti nousi 500rpm normaalia korkeammaksi ja kun kaasun löi pohjaan auto hyppäsi suoraan savuille ja lähtö oli menetetty. Tulos oli tietysti pettymys koko tiimille. Kisan voittoon ajoi Maltan Duncan Micallef joka on tukevassa pistejohdossa. Antti pysyi tämänkin kisan jälkeen pisteissä toisena ja mestaruuteenkin on vielä teoreettiset mahdollisuudet. Kausi jatkuu heti tällä viikolla Ruotsin Tierpissä ja kalusto siirretään suoraan sinne. EM-Sarjan pistetilanne 4/6 1. Duncan Micallef 346 2. Antti Horto 238 3. Stig Neergaard 236 4. Liam Jones 204 5. Mikael Kågered 176 6. Anita Mäkelä 168 7. Jndia Erbacher 73 9. Timo Lehtimäki 68 9. Janne Ahonen 57 10. Urs Erbacher 36 11. Stefan Gunnarsson 36 ![]() 7.7.2017 Nitro Nationals 2017 Kauden kolmas EM osakilpailu ajettiin 30.6. - 2.7. Alastarolla. Kisaan lähdettiin toisena pisteissä hienosti menneen Ruotsin osakilpailun jälkeen. Alastaro on aina ollut meille hyvä ja olemme ajaneet siellä jo kolmesti finaaliin, joten odotukset olivat taas korkealla. Kotikilpailuun oman lisänsä tuovat paikalla olevat fanit, kaverit, perhe ja yhteistyökumppanit. Tänäkin vuonna paikalla oli 100 tyytyväistä yhteistyökumppaniamme. Iso kiitos heille! Perjantaina ajettiin kaksi lajittelukierrosta, joista ensimmäinen kierros hylättiin viallisen ajanottolaitteen takia. Meidän ekan vedon 60ft aika oli 0.308s, joka on vähintäänkin maailmanennätys. Hetken myös näytti, että Alastarolla ajettiin myös ensimmäinen 3 sekunnin aika kun Anita latasi tauluun 3.75s. Mutta nämä lukemat siis vain ajanottovirheen takia. Toisella lähdöllä ajoimme 4.4s ja se oikeutti kolmanteen sijaan. Lauantain ensimmäinen lähtö karkasi pidolta noin 100 metrin jälkeen voimakkaan rengasvärinän takia joten ei parannusta tällä vedolla. Toista lähtöä saimme odottaa pitkään kun oikealta radalta siivottiin öljyjä noin kolmen tunnin ajan. Rataa ei kuitenkaan saatu puhtaaksi ja loppu päivä ajatettiin vasenta kaistaa. Paransimme aikaa nyt 4.3s ja lajittelun kolmas sija oli varmistettu. Sunnuntain ensimmäisellä pudotuskierroksella vastaan tuli lajittelun kuudes Liam Jones. Lähtö oli viivalta tiukka mutta sitten Liam menetti pidon ja Antti voittajana maaliin. Lähdön jälkeen varikolla selvisi, että moottori oli hajonnut. Yksi pakoventtiili oli katkennut ja yksi kiertokanki oli kadonnut. Totta. Kiertokanki oli jauhautunut täysin pieneksi alumiinisilpuksi. Selvää oli, että joudumme vaihtamaan moottorin. Tiimi tekikin uskomattoman ison työn ja kerkesimme ajallaan semifinaaliin. Vastassa oli Ruotsin finaalivastus Duncan Micallef. Taas identtisillä reaktioilla matkaan, mutta TF77 menetti pidon noin sadan metrin jälkeen ja Micallef ajoi puhtaasti finaalin ja otti siellä voiton Stig Neergaardista. Nyt sarjassa on kuuden viikon kesätauko ja seuraavaksi ajetaan 18. elokuuta Saksan Hockenheimringilla. Iso kiitos yhteistyökumppaneillemme: SKM Service, Aubox, Boxjam, Streamteam, Lohja Truck Service, Rittal, Phoenix Contact, Kotkan Autolasi, Asennuspojat LK, Asianajotoimisto Kari Miettinen & Co + muut tukijat. EM-sarjan pistetilanne 3/6 1. Duncan Micallef 251 2. Antti Horto 198 3. Stig Neergaard 191 4. Liam Jones 140 5. Anita Mäkelä 128 6. Mikael Kågered 122 7. Timo Lehtimäki 68 8. Janne Ahonen 57 9. Urs Erbacher 36 10. Stefan Gunnarsson 36 ![]() 20.6.2017 Hopeaa Ruotsista Kauden toinen osakilpailu ajettiin Ruotsin Tierp Arenalla 16. - 18. kesäkuuta. Hyvän avauskilpailun jälkeen lähdimme odottavaisin mielin Ruotsin osakilpailuun. Tiimimme avuksi liittyi kokenut norjalaismekaanikko Steffen Korsmo. Perjantain aika-ajopäivä alkoi tasaisella 4.12s vedolla. Lähdön jälkeen jouduimme vaihtamaan moottorin koska kampiakseli oli vaurioitunut eikä olisi kestänyt seuraavaa lähtöä. Tiimi tekikin kovasti töitä ja auto saatiin radalle vain muutamaa minuuttia ennen lähtöä. Iso kiitos kovasta työstä näkyi taululla. Aika parani nyt 4.03s. Lauantain ensimmäisessä lähdössä noususuhdanne jatkui. Parannus nyt kolmosen puolelle 3.99s ja uusi loppunopeusennätys 489.5 kmh(304,2mph). Varmistimme tällä lähdöllä hyvän kaaviopaikan ja jätimme viimeisen lajittelulähdön ajamatta keskittyen jo sunnuntain kilpailuun. Lajittelun neljän kärki muodostuikin ennätyksellisen kovaksi. 1.Mäkelä 3,90s 2.Jones 3,91s 3.Micallef 3,95s 4.Horto 3.99s Sunnuntain ensimmäisellä kierroksella vastaan asettui Timo Lehtimäki. Ajoimme viikonlopun parhaamme ja uuden ennätyksen 3,963s / 490,9 kmh eli lentäen semifinaaliin. Siellä vastaan tuli Tanskan Stig Neergaard. Neergaardin auto menetti pidon lähtöviivalta ja lähti poikittain. Ajoimme 4,09s ajan ja voitimme lähdön, mutta auto ei tuntunut enää kulkevan niin hyvin kuin aikaisemmassa lähdössä. Varikolla syy tähän selvisi, moottorin alakerta oli pahoin vaurioitunut ja hajottanut samalla kytkimen. Tämä valitettavasti tarkoitti sitä, että emme voineet osallistua finaaliin ja näin Maltan Duncan Micallef ajoi uransa ensimmäiseen voittoon helposti. Vaikka finaali jäi meiltä ajamatta oli viikonloppu huikea. Uusi ennätys ja EM-sarjan pisteissä jatkamme nyt toisena. Seuraavaksi suuntaamme Alastarolla ajettavaan kotikilpailuumme 30.6. - 2.7. Tervetuloa paikan päälle! EM-sarjan pistetilanne 2/6 1. Duncan Micallef 158 2. Antti Horto 141 3. Stig Neergaard 110 4. Liam Jones 106 5. Mikael Kågered 87 6. Anita Mäkelä 86 7. Urs Erbacher 36 8. Stefan Gunnarsson 36 9. Timo Lehtimäki 35 ![]() 31.5.2017 SANTA POD MAIN EVENT 3.974!!! EM-sarjan ensimmäinen osakilpailu ajettiin Englannin Santa Podissa. Kisa oli hieno avaus kauteen vaikka maanantaina sade keskeytti kisan semifinaali vaiheeseen. Aika-ajot alkoivat tunnustelemalla uuteen autoon ja sääntöjekin mukaan ensin piti ajaa vain puolen radan veto. Seuraavat kaksi lähtöä menivät oikeaa säätöä haettaessa ja viimeisellä lähdöllä se osui kohdalleen. 4.068s/471kmh jäi vain 0.003s Ruotsissa 2014 ajetusta ennätyksestä ja oikeutti aika-ajon kolmanteen sijaan. Maanantain ensimmäisellä kierroksella vastassa oli Micke Kågered ja tässä lähdössä räjäytettiin pankki. Ensimmäistä kertaa kolmosen puolelle ja koko kilpailun paras aika 3.974s/478kmh. Vaikka kisa keskeytyikin tähän vaiheeseen niin koko tiimi oli todella iloinen auton suorituskykyyn. Tästä on hyvä jatkaa Ruotsissa 16.-18.6. EM-Sarjan pistetilanne Main Eventin jälkeen 1. Liam Jones England 66 2. Antti Horto Finland 60 3. Stig Neergaard Denmark 57 4. Duncan Micallef Malta 55 5. Anita Mäkelä Finland 43 6. Urs Erbacher Switzerland 36 7. Mikael Kågered Sweden 34 ![]() 26.5.2017 EM-Sarja käynnistyy 27.5. Englannissa Kauden avauskilpailu ajetaan 27.-28.5. Englannin Santa Podissa. Top Fuel luokkaan on ilmoittautunut mukaan seitsemän kuljettajaa kuudesta eri maasta. Suomesta mukana on Antti Horton lisäksi hallitseva Euroopanmestari Anita Mäkelä. Eagle Racing toimii tänäkin vuonna yhteistyössä RF Motorsportin kanssa. Top Fuel Dragster #77 on talven aikana päivitetty rungon sekä tekniikan osalta ja ulkokuorikin on saanut uuden ilmeen. Odotukset kauden starttiin ovat korkealla. http://www.eurodragstereventcoverage.com/santapod/live/2017fiamainevent/default.asp ![]() 3.1.2017 SKM Service Oy ja Eagle Racing yhteistyöhön SKM Service Oy ja Eagle Racing ovat solmineet yhteistyösopimuksen tulevalle kaudelle. SKM Service Oy on teollisuuden palveluita tarjoava yritys. Vahvuuksina ja pääosaamisalueina ovat erilaiset laitosten kunnossapitotyöt, putkistojen uusiminen ja uusien putkistojen rakentaminen, erilaiset säiliöiden korjaukset, teräsrakennetyöt, laitteiden ja koneiden asennustyöt sekä investointi-, seisakki- ja kunnossapitoprojektien toimitusvalvonta. www.skmservice.fi 10.7.2016 EM sarjan kolmas osakilpailu ja Eagle Racing teamin päätapahtuma. Tälle vuodelle saimme käyttöömme uuden top fuel dragsterin ja koko team oli taas uudella innolla hommassa mukana. Autossa oli huomattavasti enemmän potentiaalia ja kuljettajallekin tämä sopi mainiosti. Lajittelussa ajettiin neljä lähtöä. Jokaisessa lähdössä vaivasi ns. sama vika. Auto eteni hienosti 100 metriä jonka jälkeen renkaat lähtivät sutimaan. Kunnollista aikaa ei lajittelusta saatukkaan ja sijoitus oli kahdeksas ajalla 5,358 s / 213 kmh. Ensimmäisellä pudotuskierroksella vastassa oli alkukauden hienosti ajanut Stig Neergaard. Lähtö oli tiukka. Tasaisilla reaktioilla liikkeelle. 100 metrin kohdalla samanlainen tuntemus, että auto alkaa sutimaan. Nopea pedalointi (kaasupoljin ylös/alas). Auto pysyi pidolla. Tuloksena viikonlopun nopein aika 4,221 s / 458 kmh ja 0,03 sekunnin tappio tanskalaiselle. Lähdöstä kuvatun videon voit katsoa Youtubesta: https://www.youtube.com/ watch?v=kG43eKvCz7w 23.8.2015 Kauden viides osakilpailu ajettiin Ruotsissa Tierp areenalla. Lajittelusta tuli taas tiukka niin kuin Tierpissä on totuttu näkemään. 11 top fuel dragsteria taisteli paikastaan 8 parhaan joukossa. Paras lajittelu veto jäi viimeiseen yritykseen jossa Antti ajoi ajan 4,18 s / 464 kmh se riitti lajittelun seitsemänteen sijaan. Sunnuntain ensimmäisellä kierroksella vastassa oli Maltan Duncan Micallef. Duncan vei lähdöstä voiton 0,21 s erolla Antin ajan ollessa 4,21 s / 458 kmh. Auto toimi hyvin, mutta radan pitoon nähden säätö olisi voinut olla huomattavasti agressiivisempi. Kilpailun voittoon ajoi Anita Mäkelä 5.7.2015 EM-sarjan kolmas osakilpailu ja Eagle Racing teamille tärkeä kotikilpailu. Paikalla oli paljon yhteistyökumppaneita, ystäviä ja nitrolle sielunsa myyneitä faneja. Lajittelu sujui hienosti ja top fuel dragsterimme olikin taas iskussa Alastaroa varten. Lajittelun toinen sija ajalla 4,285 s / 426 kmh. Pudotuskisan ensimmäisellä kierroksella vastassa oli tuttu Jari Halinen. Lähdöstä oli odotettavissa tiukka, mutta Jari sortui punavaloon ja Antti ajoi lähdöstä voittoon kisan nopeimmalla noteerauksella 4,192 s / 457 kmh. Toisella kierroksella vastassa oli Englannin Liam Jones. Antti ajoi lähdöstä voittoon vaikka auto ylitti maalilinjan liekkimeressä. Moottorin alakerta oli pettänyt ja öljy+nitro seos paloi suurella liekillä. Auto kärsi sen verran pahat vahingot ettei sitä saatu kasaan finaalia varten. Micke Kågered saikin ajaa yksin helppoon voittoon. Kotikisan hopea jäi lämmittämään, mutta se voitto vielä kiersi. 24.8.2014 Kauden neljäs osakilpailu ajettiin Ruotsin Tierp Arenalla. Odotukset olivat korkealla, sillä rataa ei turhaan kehuta Euroopan nopeimmaksi. Lajittelusta tuli tiukka ja Top Fuel luokan 6 nopeinta olivatkin vain 0,07 sekunnin sisällä, Antin ollessa 2. uudella ennätyksellään 4.065 s / 473 kmh. Pudotuspäivän ensimmäisellä kierroksella tippui Stig Neergaad, jolla oli ongelmia auton kanssa ennen lähtöä. Seuraavaksi vastaan tuli Sveitsin Urs Erbacher, josta irtosi voitto ajalla 4,082 s / 468 kmh. Finaalissa Norjan Thomas Nataas latasi tauluun uudet ennätyslukemat 3,955 s / 500 kmh ja Antille jäi kisasta hopeinen mitali kun ahtimen remmi petti kesken matkan. 6.7.2014 EM-sarjan toinen osakilpailu ajettiin heinäkuussa Alastarolla. Rata osoittautui hieman hankalaksi kaikille Top Fuel luokan osallistujille ja lajittelun jälkeen Antin sijoitus oli seitsemäs ajalla 4,708 s /302 kmh. Kilpailuun oli ilmoittautunut hienosti 11 top fuel dragsteria joista 8 parasta pääsi pudotuskilpailuun. Pudotusajojen ensimmäisellä kierroksella vastaan asettui Ruotsin Micke Kågered, josta otettiin hieno voitto koko kilpailun toiseksi parhaalla ajalla 4,341 s / 438 kmh. Semifinaalissa ahtimen remmi katkesi puolessa välissä rataa ja Anita Mäkelä otti lähdöstä voiton. Kisan voittoon ajoi Tanskan Stig Neergaard. 2.9.2013 Viides FIA Euroopan mestaruus sarjan osakilpailu ajettiin Tierpissä Ruotsissa. Kilpailusta muodostui varsinainen ennätys festivaali, kun lähes jokaisessa autoryhmässä kirjattiin uudet euroopan ennätys lukemat. Tierpin radan mahtava kunto ja loppukesän ilmasto mahdollistivat yhden kovimmista kilpailuista ikinä. Top Fuel luokan uusi ennätys kirjattiin Norjalaisen Thomas Nataasin nimiin 3.965 / 494,05 kmh, Eagle Racing onnittelee. Antti Horton lajittelu päivä alkoi hyvällä vedolla 4.133 / 465 kmh, joka oikeutti siinä vaiheessa neljänteen sijaan. Lauantaina ajoimme toisen lajittelu lähdön, mutta ahtimen remmin katkeamisen takia ei aikaparannusta syntynyt. Lajittelun päätyttyä olimme kuitenkin sijalla 5. Pudotuskilpailun ensimmäisellä kierroksella vastaan asettui lajittelun neljäs Jari Halinen. Lähdöstä oli odotettavissa tiukka sillä lajittelussa Jari oli vain 0.02 sekuntia nopeampi. Pudotuslähtö päättyi kuitenkin Jarin ”selvään” voittoon, koska hän ajoi ennätyksensä 4.04 vastaan Antin 4.13. Koko viikonlopun auton moottoria vaivannut säätö-ongelma ei mahdollistanut meille parempaa aikaa, vaikka odotimme ajavamme 4.0 ajan. Moottori ei käynyt yhdessäkään lähdössä koko matkaa kaikilla sylintereillä ja näin tiukassa kilpailussa tarvitaan virheetön suoritus menestykseen. Kilpailun tulostaso oli siis todella korkealla. Top Fuelissa nähtiin 6 lähtöä joissa alitettiin neljän sekunnin raja. Kisan voittoon ajoi Thomas Nataas ja toiseksi Anita Mäkelä. He myös ratkaisevat EM-sarjan voiton keskenään, kun jäljellä on enää yksi kilpailu Englannin Santa Podissa. Eagle Racingin Top Fuel kausi 2013 päättyi Ruotsin kilpailuun, koska tavoitteena ollut mestaruus on jo karannut käsistä eikä hopea sijaankaan ole enää mahdollisuuksia. Päätimme jättää viimeisen kilpailun ajamatta ja keskittyä jo uuteen kauteen. Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille ja tukijoille. Toivottavasti näemme radalla myös ensi vuonna! FIA Top Fuel pistetilanne 5/6 1. Thomas Nataas Norway 440 2. Anita Mäkelä Finland 359 3. Antti Horto Finland 304 4. Stig Neergaard Denmark 285 5. Jari Halinen Finland 223 6. Mikael Kågered Sweden 191 7. Christopher Andrews England 111 8. Timo Lehtimäki Finland 103 9. Urs Erbacher Switzerland 86 10. Patrik Pers Sweden 69 21.8.2013 Kesä alkaa kääntyä jo syksyn puolelle kun kauden viides osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna 23.-25.8. Ruotsin Tierpissä. Kilpailu on FIA EM-sarjassa toinen Ruotsissa ajettavista kilpailuista. Ruotsissa ajettiin viimeksi kesäkuun alussa ja sieltä kotiin tuomisina oli kolmas-sija ja uusi oma ennätys 4.07 s. Lyhyen tauon jälkeen Hockenheimista siirrymme taas Euroopan parhaimmalle kiihdytysradalle. Kuljetuskalusto ajettiin Saksasta suoraan Tierpin radalle odottamaan tulevaa viikonloppua, ja Eagle team matkustaa radalle torstaihin mennessä. Kilpailuun on ilmoittautunut 9 kuljettajaa viidestä eri maasta. Koska sunnuntain pudotuskierroksille pääsee mukaan vain 8 autoa taistelu hyvästä aika-ajo sijoituksesta on kovaa. Kukaan ei halua olla se yhdeksäs. Tulostaso tulee varmasti olemaan yhtä kova kuin ensimmäisessäkin Ruotsin kilpailussa. Nähtiinhän silloin yksi 3 sekunnin aika Stig Neergaardin ajamana. Voit seurata kilpailun tapahtumia livenä osoitteessa http://www.eurodragster.com/live/2013scandinavianinternationals/default.asp ja Eagle Racing Motorsportin facebook ryhmässä. 14.8.2013 FIA EM-sarjan neljäs osakilpailu ajettiin 9.8.-11.8. Saksan Hockenheimissa. Antti Horto lähti kisaan pistejohdossa ja odotukset olivat kovat. Kilpailu ajettiin Hockenheimin F1 radalla , joten puitteet olivat mahtavat. Viikonlopun aikana katsojia kerääntyi pääkatsomon istuimille 45 000. Lajittelu lähti käyntiin perjantaina ja uusittu rata vaikuttikin yllättävän hyvältä. Toisella lajittelukierroksella syntyi aika 4.36, joka oikeutti lajittelun seitsemänteen sijaan. Lajittelu ei siis sujunut aivan niin hyvin kuin oli odotettu. Kolmannelle kierrokselle auto saatiin toimimaan hyvin, mutta moottorista katkesi venttiilin nostaja, joka aiheutti molempien kansien tuhoutumisen. Vauriot olivat niin suuret, että jouduimme jättämään viimeisen lajittelukierroksen väliin. Pudotuskaaviosta tuli ensimmäisellä kierroksella vastaan Norjan Thomas Nataas. Lähtö oli erittäin tiukka, viivalta liikkeelle lähes identtisillä reaktioilla ja rinta rinnan maalia kohti. Noin 50 metriä ennen maalia Antin auto menetti pidon ja ahtimen hihna katkesi. Samaan aikaan Nataasilta hajosi moottori, mutta hän kerkesi ylittämään maaliviivan ennen Anttia. Maalissa ajat 4.33 / 4.66 Nataasin hyväksi. Saksan osakilpailu päättyi siis jo ensimmäiselle pudotuskierrokselle. Koko kilpailun voiton vei Nataas Ruotsin Micke Kågeredin ollessa toinen. Seuraava kilpailu ajetaan 23.8.-25.8. Ruotsin Tierpissä. FIA EM-Sarjan pistetilanne Saksan osakilpailun jälkeen. 1. Thomas Nataas Norway 339 2. Anita Mäkelä Finland 271 3. Antti Horto Finland 269 4. Stig Neergaard Denmark 223 5. Mikael Kågered Sweden 179 6. Jari Halinen Finland 167 7. Timo Lehtimäki Finland 91 8. Christopher Andrews England 76 8.8.2013 Tulevana viikonloppuna 9.-11.8. ajetaan Saksan Hockenheimissa FIA Euroopan mestaruus sarjan neljäs osakilpailu. Top Fuelin osalta Saksassa nähdään tämän vuoden suurin osallistuja määrä, kun 10 autoa taistelee paikastaan 8 auton pudotuskaavioon. Viime vuotisen ratafiaskon jälkeen Hockenheim on panostanut kiihdytys-suoraan asfaltoimalla varttimailin kokonaan uudestaan. Rataa on rakennettu Englannin rataporukan avustuksella. Rata on siis uusi ja vasta perjantain ensimmäinen lajittelulähtö näyttää onko radan teko onnistunut. Antti Horto lähtee Saksaan EM sarjan pistejohdossa ja tiimi on erittäin motivoitunut, sillä panokset ovat nyt korkealla. Voit seurata EM osakilpailua Eurodragsterin välityksellä http://www.eurodragster.com/live/2013nitrolympx/default.asp sekä Eagle Racing Motorsportin facebook ryhmässä. 12.7.2013 Antti Horto ajoi hienosti toiseksi Drag Racingin FIA Top Fuel EM sarjan kolmannessa osakilpailussa Alastarolla. Antti siirtyi samalla EM sarjan pistejohtoon kolmannen osakilpailun jälkeen. Antti oli Alastaron kilpailussa aika-ajon neljäs, vaatimattomalla 4,51 sekunnin ajalla. Alastaron rata oli ongelmallinen kaikille tiimeille ja tulostaso jäi aika-ajoissa vaisuksi. Antti sai kuitenkin kohtuullisen pudotuskaaviopaikan. Pudotuskilpailussa sunnuntaina Antti voitti ensimmäisellä kierroksella Jari Halisen, voittoaika 4,20 sek oli viikonlopun paras Antille ja koko kilpailussa. Toisella kierroksella vastaan asettui EM sarjan johdossa ollut Norjan Thomas Nataas, ja lähdön voitti Antti 0,006 sekunnin erolla pitovaikeuksista huolimatta. Loistava voitto nuorukaiselle. Finaalissa Antti sai vastaansa maailman nopeimman kanafarmarin, Vilppulan Anita Mäkelän, joka voitti lähdön ajamalla viikonlopun parhaan aikansa 4,25 sekuntia. Antin auton pito irtosi finaalilähdössä noin 200 metrin kohdalla ja ahtimen hihna katkesi, joten peli loppui siihen. Kakkostila nosti Antin kuitenkin EM pistejohtoon ja Eagle Racing talli on erittäin tyytyväinen kolmen ensimmäisen kilpailun tuloksiin. EM sarjan kauden neljäs osakilpailu ajetaan Saksan Hockenheimissa elokuun 9.-11. Tilanne EM sarjassa kolmen osakilpailun jälkeen: 1. Antti Horto 236 p 2. Thomas Nataas 234 p 3. Anita Mäkelä 216 p 4. Stig Neergaard 182 p 5. Jari Halinen 130 p 6. Mikael Kågered 101 p 7. Timo Lehtimäki 91 p 19.6.2013 Eagle Racing kuljettaja Antti Horto ajoi hienosti kolmanneksi Drag Racingin FIA Top Fuel EM sarjan toisessa osakilpailussa Ruotsin Tierpissa. FIA Top Fuel EM sarjaa ennen kauden toista osakilpailua johtanut kotkalainen ajoi aika-ajossa kolmanneksi Tanskan Stig Neergardin sekä Norjan Thomas Nataasin jälkeen. Antin aika-ajon aika 4,071 sekuntia on myös nuorukaisen uusi oma ennätys. Aika-ajon seuraavat sijat menivät Suomeen, Mäntyharjun Jari Halinen oli neljäs ja Vilppulan Anita Mäkelä viides. Top Fuel dragsterin moottorin säädöissä oli lähes koko viikonlopun ajan ongelmia polttoaineen syötössä, joka aiheutti sen, että jokaisessa lähdössä moottorin sylinterikannet sulivat ja tämä teetti teamille lisäkiirettä. Vika kuitenkin saatiin ratkaistua pudotuskilpailuun polttoainetta lisäämällä ja auto kulkikin varsin hyvin jo ensimmäisessä pudotuslähdössä. Lähdön aika 4,092 on Antin kolmanneksi paras kautta aikojen ja loppunopeus 480,05 km/h on toiseksi paras Antille. Ensimmäisen kierroksen pari Ruotsin Patrik Pers (4,400s /386km/h) kukistui siis varsin selvästi. Toiselle kierrokselle vastaan tuli aika-ajon kakkonen Norjan Thomas Nataas. Lähtö oli taas loistava; Antin reaktio 0,0749 vs. Nataas 0,0999, mutta auton kytkimessä ollut vika lukitsi kytkimen ja pito irtosi välittömästi 50 metrin kohdalla. Pidon irrottua moottorista katkesi ahtimen hihna ja veto oli jätettävä kesken. Nataas ajoi pidon rajoilla voittoon ajalla 4,76 ja finaaliin pito-ongelmista huolimatta. Finaalissa kohtasivat Stig Neergard ja Thomas Nataas, joista Nataas oli tällä kertaa vahvempi. Antti putosi EM pisteissä toiseksi Nataasin jälkeen. Neergaard on kolmas ja Anita Mäkelä neljäs. Seuraava osakilpailu ajetaan kolmen viikon kuluttua Suomessa Alastarolla, jossa Antti on ollut kahtena viime vuonna todella vahva; paalulta finaaliin molempina vuosina. 13.6.2013 FIA Top Fuel EM-Sarja jatkuu 13. – 16.6. kauden toisella osakilpailulla Ruotsissa. Se ajetaan Euroopan nykyaikaisimmalla radalla Tierpissä, mikä sijaitsee Tukholmasta noin 100 km pohjoiseen. Radan pohja on valettu betonista ja varttimaili on millimetrin tarkkuudella tasainen. Tierpin radalla on ajettu useita ennätyksiä, joita varmasti on luvassa myös tulevana viikonloppuna. Ensimmäisen kisan voiton ansiosta Ruotsiin lähdetään pistejohdossa. Taistelu kisan voitosta tulee olemaan kovaa myös Ruotsissa. Top Fuel:iin on ilmoittautunut 8 kuljettajaa, mikä tarkoittaa pudotuspäivälle täyttä kaaviota. Taistelu käydään pohjoismaiden välillä ja Suomesta osallistujia on hienosti puolet. Eagle Racing päivittää kisaviikonlopun tapahtumia facebook –ryhmässään ja kisaa voi seurata livenä Eurodragster.com välityksellä. http://www.eurodragster.com/live/2013swedeninternationals/default.asp ![]() 27.5.2013 FIRST ROUND, FIRST WIN! Top Fuel kausi alkoi parhaalla mahdollisella tavalla, kun Antti otti uransa ensimmäisen voiton kauden avauskilpailussa Englannin Santa Podissa. Voiton taustalla oli varmasti toiminut auto ja huoltotiimi, joka antoi kuljettajalle mahdollisuuden keskittyä vain ajamiseen. Kahden aika-ajopäivän jälkeen kisaan lähdettiin kolmanneksi nopeimmalla ajalla, kun kärjessä oli Norjan Thomas Nataas ja toisena Tanskan Stig Neergaard. Finaali päivänä ensimmäiseltä kierrokselta edettiin helposti jatkoon, koska Risto Poutiainen ei saanut autoaan lähtöviivalle. Semifinaali kierros oli yksi tiukimmista koskaan ajetuista lähdöistä. Vastassa oli Stig Neergaad. Antti otti loistavan reaktion 0,108 vs. Stig 0,130. Stigin aika oli maalissa 4,230 sek vastaan Antin 4,243 sek, mutta paremman reaktion turvin Antti vei voiton 0,009 sekunnin marginaalilla. Maaliviivalla eroa oli siis vain 1,11 metriä. Finaalissa vastaan asettui maailman nopein kanafarmari Anita Mäkelä, joka oli edennyt tiputtamalla ensin Ruotsin Micke Kågeredin ja Thomas Nataasin. Antti otti jo lähdössä eroa Anitaan. Reaktiot 0,048 vs. 0,142. Auto toimi kuin suunnitellusti ja finaalilähtöön syntyi viikonlopun paras aika 4,152 sek / 437 kmh. Maaliviivalla eroa Anitaan oli 0,27 sek. Hieno avaus kaudelle 2013, joka jatkuu 13.6. Ruotsin Tierpissä. 22.5.2013 Kausi alkaa Englannin Santa Podissa 24.-27.5. Antti Horto lähtee kauteen taistelemaan Euroopan mestaruudesta. Viime vuoden neljäs sija näytti suunnan mihin Eagle Racing on menossa. Uusi oma ennätys kirjautui kauden viimeisessä osakilpailussa juuri Santa Podin radalla 4.085 s / 482 kmh. Auto tulee olemaan vähintään yhtä kilpailukykyinen kuin viime vuonna. Auto on käynyt talven aikana läpi sääntömääräiset päivitykset ja varaosia on hankittu paljon. Auton ympärillä on vahva Eagle Team joka vastaa auton huollosta. Mukana ovat Harri, Hannu, Jari, Jouko, Mikko, Petri, Marko ja Tero. |
![]() |